בשוק הביטוח, הידוע בתחרותיות גבוהה ופעילות מחזורית, התוצאות של איילון חברה לביטוח ברבעון השני של 2025 בולטות כחריגות במיוחד. עם קפיצה של כ-92% ברווח הכולל, שהסתכם בכ-144.3 מיליון שקלים כאשר החברה בזמנו היתה בשווי שוק של רק 1.5 מיליארד שח.
אולם, ניתוח מעמיק של הדוחות ושל מהלכי ההנהלה חושף סיפור גדול הרבה יותר: זה לא רק רבעון מוצלח, אלא אסטרטגיה עסקית סדורה ופרואקטיבית המניבה פירות אחרי סדר עמוק. אחרי זה יהיה לכם קל להבין למה איילון הופכת לאחד הסיפורים המעניינים כיום בשוק ההון הישראלי.
הדוחות הכספיים האחרונים
בבסיסה של כל חברת ביטוח מצליחה עומדת איתנות פיננסית. מדדים חזקים אינם רק עדות לבריאותה הכלכלית של החברה, אלא הם הבסיס ליכולתה לעמוד בהתחייבויותיה למבוטחים ולייצר ערך אמיתי למשקיעים. איילון נראית טוב במקום הזה כמו יתר הסקטור.
הצמיחה ברווחיות החברה היא יוצאת דופן. הרווח הכולל ברבעון השני של 2025 זינק, כאמור, לכ-144.3 מיליון ש"ח, לעומת 75.2 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. מגמה זו נמשכת גם במבט חצי-שנתי, עם רווח כולל של כ-201 מיליון ש"ח במחצית הראשונה של 2025 – גידול של קרוב ל 92% לעומת 104.6 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה.
אחד הנתונים הבולטים והחשובים ביותר למשקיעים הוא התשואה על ההון (ROE). כפי שציין מנכ"ל החברה, שרון רייך, נתון זה הגיע ל 34% במחצית הראשונה של השנה. תשואה על ההון בשיעור של 34% אינה רק נתון מרשים; היא חריגה בענף הביטוח, המאופיין בתקופות מסוימות בתשואות חד – ספרתיות גבוהות או דו-ספרתיות נמוכות. נתון זה ממצב את איילון, לפחות במחצית זו, בליגה משל עצמה מבחינת יעילות תפעולית .
במקביל לרווחיות, החברה חיזקה את היציבות הפיננסית. יחס כושר הפירעון של איילון רשם שיפור ועלה ל-120%. יחס זה הוא למעשה "כרית הביטחון" ההונית של החברה, המדגימה את יכולתה לספוג הפסדים בלתי צפויים ולהבטיח את עמידתה בהתחייבויותיה למבוטחים בטווח הארוך. עלייה ביחס זה, מעבר לדרישות הרגולטור, היא סימן חשוב לזה שהחברה רוצה להראות עליית מדרגה.
הביטחון של ההנהלה בעתיד החברה בא לידי ביטוי במדיניות חלוקת הדיבידנדים. לאחרונה, הכריז דירקטוריון החברה על חלוקת דיבידנד בסך 75 מיליון שקלים, זה אחרי עשרות שנים שלא חולק דיבידנד בחברה
ניהול פרואקטיבי וראייה קדימה
תוצאות פיננסיות חזקות הן תמיד פרי של אסטרטגיה ניהולית מחושבת וביצוע מדויק. במקרה של איילון, ניתן לזהות מספר מהלכים מרכזיים שהובילו למספרים היפים. כפי שניסח זאת סמנכ"ל ההשקעות תמיר הרשקוביץ, התוצאות הן "המשך ישיר ליישום האסטרטגיה ארוכת הטווח במסגרתה אנו ממשיכים להרחיב את מגזרי הפעילות לצד המשך טיוב התיקים".
כוחה התחרותי של החברה בא לידי ביטוי מובהק בזכיות במכרזים משמעותיים. שתי זכיות בולטות מהתקופה האחרונה ממחישות זאת:
• מכרז ביטוח רכב לעובדי המדינה: זכייה המבטיחה זרם הכנסות יציב ורחב היקף.
• מכרז ביטוח תאונות אישיות לתלמידים: זכייה המרחיבה משמעותית את נוכחות המותג בקרב הציבור הרחב ומייצרת נקודת מגע עם מאות אלפי משקי בית.
זכיות אלו אינן רק מקור הכנסה, אלא גם הבעת אמון ביכולותיה התפעוליות והתחרותיות של איילון.
במקביל, החברה מבצעת מהלכי התרחבות אסטרטגיים המעידים על חזון ארוך טווח. דוח הדירקטוריון חושף את הכוונה להרחיב את הפעילות לתחום חדש וצומח – ניהול קופות גמל. מהלך זה, אם יצא לפועל כמתוכנן, עשוי להפוך למנוע צמיחה משמעותי בטח עם התשואות המרשימות כיום.
אסטרטגיה דו-כיוונית זו – ייצוב תזרים ההכנסות באמצעות מכרזי ענק ובניית מנועי צמיחה עתידיים – היא שמאפשרת את האיתנות הפיננסית והתשואה הגבוהה להון שציינתי. לבסוף, אי אפשר להתעלם מהדגש שההנהלה שמה על התנהלות מקצועית ושירות לקוחות. המנכ"ל רייך מייחס חשיבות רבה ל"תרבות הארגונית שהושרשה בשנים האחרונות" ולהובלה במדדי השירות של רשות שוק ההון. בעולם הביטוח, שירות איכותי זה נכס אסטרטגי. הוא בונה אמון, מגביר את נאמנות הלקוחות ותורם ישירות לתוצאות העסקיות בטווח הארוך.
תשואות מובילות בשוק תחרותי
עבור לקוחות חברת ביטוח, ובמיוחד החוסכים דרך איילון, ביצועי תיק ההשקעות של החברה הם קריטיים. תשואה גבוהה היא השיווק הטוב ביותר. גם בתחום זה, איילון מציגה ביצועים מרשימים המבדלים אותה מהמתחרים עם מקום ראשון בשבע קטגוריות השקעה בפוליסות החסכון.
בדבריו, הדגיש תמיר כי החברה "ממשיכה להוביל את התשואות במוצרים הפיננסים הקיימים". הדגש הזה על מספרים בולטים במקומות הראשונים היא אסטרטגיית השיווק הכי חשובה בעיני כשמדובר על חברת פיננסים.
היכולת לייצר באופן עקבי תשואות עודפות בשוק תחרותי מעידה על ניהול השקעות מקצועי ואיכותי. יכולת זו לא רק שומרת על הלקוחות הקיימים, אלא גם מהווה יתרון תחרותי משמעותי במשיכת לקוחות חדשים, ומתחברת ישירות לחזון הצמיחה העתידי של הנהלת החברה.
מנועי צמיחה והנהגה שוקית
משקיעים מנוסים יודעים שביצועי העבר, מרשימים ככל שיהיו, אינם העיקר. המפתח להשקעה מוצלחת טמון בזיהוי פוטנציאל הצמיחה העתידי של החברה. הנהלת איילון מאותתת לשוק שהיא מתכוונת לנצל את המומנטום החיובי לבניית מנועי הצמיחה של המחר.
אמירתו של המנכ"ל רייך על הכוונה "להרחיב את היצע המוצרים שלנו בתחילת השנה הבאה" היא סימן לדינמיות וחדשנות, המעידה על חברה עם הפנים קדימה. אך מעבר לכך, הנהגת החברה ממצבת את עצמה כמובילה בשוק הביטוח. הופעתו של והסבר על ירידת מחירי ביטוח הרכב, אינה מהלך תקשורתי בלבד. היא מאותתת על ביטחון ביכולתה של איילון להתחרות ואף להוביל שוק שבו היעילות התפעולית והחדשנות הטכנולוגית יכריעו את הכף. וחשוב מזה, איילון כחברה יחסית קטנה יכולה לקחת בקלות נתחי שוק מהמתחרות כאשר לה זה ישפיע בשורה התחתונה באופן משמעותי.
בפן האסטרטגי, מנוע הצמיחה המשמעותי ביותר הנראה באופק הוא הכניסה המתוכננת לתחום קופות הגמל. מהלך זה יאפשר לאיילון להרחיב באופן דרמטי את בסיס לקוחותיה ואת היקף הנכסים המנוהלים על ידה, ומהווה צעד אסטרטגי שיכול להניב ערך משמעותי בשנים הבאות. השילוב של בסיס פיננסי איתן, תרבות ארגונית ממוקדת שירות ואסטרטגיית צמיחה ברורה – מסכם את כל מה שאני אהבתי לראות בניתוח של החברה
הזדמנות השקעה המבוססת על יסודות איתנים
התוצאות הכספיות של איילון ביטוח ברבעון השני של 2025 הן ללא ספק יוצאות דופן. אך כפי שראינו, הן זה לא ארוע אלא תוצר של תהליך אסטרטגי עמוק. הניתוח חושף חברה המתנהלת באופן שיטתי ומחושב, תוך מיקוד בארבעה עמודי תווך: איתנות פיננסית ורווחיות גבוהה, אסטרטגיית צמיחה פרואקטיבית המתבטאת בזכייה במכרזים והתרחבות לתחומים חדשים, יצירת ערך מוביל שוק עבור לקוחותיה, וחזון צמיחה ברור לעתיד.
המקרה של איילון הוא יותר מסיפור על רבעון מוצלח; זהו סיפור על מהפך אסטרטגי המניב פירות באופן עקבי וממצב את החברה כשחקנית מובילה ודינמית. בהתחשב ביסודות הפיננסיים, באסטרטגיית הצמיחה הברורה וביכולת הביצוע המוכחת, איילון מציגה תזה השקעתית המבוססת לא רק על מומנטום רבעוני, אלא על מהפך אסטרטגי עמוק שאני מאמין שישיא תשואה עודפת על השוק בעתיד הקרוב
המידע המצוין לעיל הינה בגדר של ייעוץ בכלי תקשורת כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה – 1995. לפיכך מידע זה אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם כך שהמידע אינו מתייחס בין היתר לפרמטרים של לקוחות מסוימים. על כן, מומלץ להתייעץ עם יועץ השקעות אישי לפי קבלת החלטות השקעה כלשהן. לא תתקיים שום אינטראקציה בקשר עם המידע לעיל בין עורכי המידע ו/או הנהלת התוכנית ללקוחות התוכנית, לרבות בדרך של שאלות ותשובות. הנהלת התוכנית לא מבצעת בהכרח בדיקות אמינות לכל המידע המפורט לעיל אך היא מניחה שהוא אמין ומקצועי. בכל אופן, הנהלת התוכנית לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לכל נזק ו/או הפסד לתלמיד כלשהו של התוכנית ו/או לצד ג' כלשהו כתוצאה מהסתמכות על המידע לעיל, ככל ייגרם. אין בשימוש במידע זה ערובה להשגת תשואה חיובית כלשהי ו/או לכך שלא ייגרמו הפסדים למסתמכים עליו. המידע אינו מתיימר להכיל את כל המידע הנדרש לתלמידים לצורך קבלת החלטות השקעה כלשהן.