ה AI נכנס לשלב Show Me The Money אז איך זה ישפיע על השוק?

לאחר שנתיים של התלהבות חסרת תקדים סביב בינה מלאכותית, התעשייה נכנסת לשלב בוגר ומפוכח יותר. הבום של 2023-2024 מפנה את מקומו לתקופה שבה משקיעים דורשים הוכחות ממשיות ליכולת המוניטיזציה של טכנולוגיות AI. עברתי על דוחות החברות מהרבעון הנוכחי וסיכמתי כמה נקודות חשובות שבעיני זורקות אור על הסקטור המתפתח.

הסיפור הבולט ביותר הוא של אנבידיה, שהמשיכה להפתיע עם הכנסות של 44.1 מיליארד דולר ברבעון הראשון, למרות מכה קשה של 4.6 מיליארד דולר ממגבלות הייצוא לסין. מה שמרשים במיוחד הוא היכולת של החברה לפצות על אובדן השוק הסיני באמצעות ביקוש חזק ממרכזי נתונים גלובליים ומדינות המפרץ. זוהי עדות לחוזקה של מגמת ההשקעה ב-AI ברחבי העולם, גם כשהגיאופוליטיקה מציבה מכשולים.

בצד השני של הספקטרום, רואים סימני אזהרה מסקטורים אחרים. LVMH, ענקית המותרות, מזהירה מהאטה משמעותית בהוצאות הצרכנים הסינים ומעבר להעדפת מותגים מקומיים. ההקפאה של העלאות מחירים מסמנת לחץ על המרווחים בסקטור המותרות הגלובלי. במקביל, Stellantis נאלצה למנות מנכ"ל חדש לאחר קריסה של 70% ברווחים, מכיוון שהיא עדיין תקועה מאחור ברכבי הבנזין שלה.

כדי להבין לאן פני התעשייה, כדאי לבחון את שרשרת הערך של ה AI. בתחום החומרה, ענקיות כמו טייוואן סמי, ברואדקום ואנבידיה ממשיכות ליהנות מהשקעות עצומות בתשתיות, אך קצב הגידול מתחיל להתמתן. השאלה בעיני היא איך הן ימשיכו להתפתח כאשר המאבק מהסיניות הוא משמעותי, והן מגיעות בתמחור גבוה.

בתחום פלטפורמות הענן יש צמיחה מרשימה. CoreWeave, למשל, הצליחה להגדיל את הכנסותיה פי 10 ל-2.7 מיליארד דולר תוך 24 חודשים בלבד. הגדולות בענן (אזור, אמזון וגוגל) ממשיכות להוביל, אך האתגר הגדול הוא שההשקעות ההון העצומות הנדרשות לתמיכה בצמיחה זו מכבידות על הרווחיות בטווח הקצר.

אחד התחומים המעניינים ביותר הוא זה של המודלים הבסיסיים. התחרות בין OpenAI, Google, Anthropic ו-Meta היא עזה, אך מה שמפתיע הוא המהירות שבה מודלי קוד פתוח מצמצמים את הפער. תוך חודשים בודדים, מודלים כמו Llama של Meta או DeepSeek משיגים ביצועים דומים למודלים המובילים. זה מעלה חשש שהמודלים עצמם הופכים לסחורה גנרית, ושהיתרון התחרותי האמיתי נמצא במקום אחר.

בתחום האפליקציות, התמונה מורכבת יותר. השוק הנוכחי מוערך בכ-4.5 מיליארד דולר בלבד – סכום זעום לעומת מאות המיליארדים שכבר הושקעו בתשתיות. הקופיילוט , אחת האפליקציות הפופולריות ביותר, מונה 33 מיליון משתמשים פעילים, אך זה עדיין רק שבריר מ-1.5 מיליארד משתמשי אופיס. עם זאת, ישנן הצלחות מרשימות פחות גלויות לעין. קראודסטרייק משתמשת ב-AI באופן אינטנסיבי לזיהוי איומי סייבר, עליבאבא הראתה צמיחה תלת ספרתית בתחום, ו-Google ו-Meta ממשיכות להוביל במוניטיזציה של AI דרך פלטפורמות הפרסום שלהן.

אחד התחומים החמים ביותר כרגע הוא ניהול נתונים. סנופלייק נהנית מביקוש חזק לכלים החדשים שלה, פלנטיר שהיא גם בצד הטחוני, מדווחת על צמיחה של 39% במכירות במשך שמונה רבעונים רצופים, ו-סיילספורס השלימה רכישה של Informatica ב-8 מיליארד דולר. הנתונים הם הזהב הדיגיטלי של עידן ה-AI, וחברות עם מאגרי נתונים עשירים כמו חברות טכנולוגיה וחברות אשראי יוכלו להנות מזה בעתיד.

אחת התובנות החשובות ביותר מעונת הדוחות היא ההשפעה הדרמטית של AI על המרווחים התפעוליים. גוגל שיפרה את המרווח התפעולי שלה מ-25% ל-31%, מייקורסופט מ-41% ל-45%, ומטא זינקה מ-28% ל-42%. אלו שיפורים יוצאי דופן שמדגימים את הפוטנציאל העצום של AI לייעול תהליכים והגדלת רווחיות.

כמו שיש מרוויחים, יש מפסידים. חברות תוכנה מסורתיות כמו Adobe נמצאות בסיכון ממשי מכלי AI זולים או חינמיים שיכולים לשכפל חלק ניכר מהפונקציונליות שלהן. השאלה היא האם חברות אלו יצליחו למנף את הידע והניסיון שלהן כדי ליצור כלים מתקדמים יותר שישמרו על היתרון התחרותי שלהם, או שמא נראה דיסראפשן מהיר של מודלים עסקיים שהיו יציבים במשך עשורים.

בעיני למשקיעים בשוק ההון צרכים לשאול שלוש שאלות קריטיות: האם החברה יכולה למנף את ה AI לשיפור מעמדה התחרותי? האם היא חשופה לסיכון של דיסראפשן? והאם יש לה אסטרטגיה ברורה ואפקטיבית לאימוץ AI?

המעבר מתקופת ה"הייפ" לתקופת "הוכחת הערך" יבדיל בין המנצחים למפסידים בשנים הקרובות. החברות שיצליחו הן אלו שיוכיחו לא רק חדשנות טכנולוגית, אלא יכולת אמיתית להפוך את ההשקעות העצומות ב-AI להכנסות ורווחים ממשיים.
וחשוב להבדיל מי אלו שבאמת יאמצו ויפיקו מזה, ומי אלו שסתם יהיו טובות ביח"צ

הון לנד – מכים את המדד

המידע המצוין לעיל הינה בגדר של ייעוץ בכלי תקשורת כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה – 1995. לפיכך מידע זה אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם כך שהמידע אינו מתייחס בין היתר לפרמטרים של לקוחות מסוימים. על כן, מומלץ להתייעץ עם יועץ השקעות אישי לפי קבלת החלטות השקעה כלשהן. לא תתקיים שום אינטראקציה בקשר עם המידע לעיל בין עורכי המידע ו/או הנהלת התוכנית ללקוחות התוכנית, לרבות בדרך של שאלות ותשובות. הנהלת התוכנית לא מבצעת בהכרח בדיקות אמינות לכל המידע המפורט לעיל אך היא מניחה שהוא אמין ומקצועי. בכל אופן, הנהלת התוכנית לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לכל נזק ו/או הפסד לתלמיד כלשהו של התוכנית ו/או לצד ג' כלשהו כתוצאה מהסתמכות על המידע לעיל, ככל ייגרם. אין בשימוש במידע זה ערובה להשגת תשואה חיובית כלשהי ו/או לכך שלא ייגרמו הפסדים למסתמכים עליו. המידע אינו מתיימר להכיל את כל המידע הנדרש לתלמידים לצורך קבלת החלטות השקעה כלשהן.

שתפו את הפוסט

מאמרים נוספים:

רוצים להנות מתוכן אקסקלוסיבי?

הצטרפו למנויי הפרמיום וקבלו ניתוחי מניות, סקירת דוחות כספיים, ניתוחי מאקרו לשוק, נושאים לימודיים, שיעור שבועי ותובנות המותאמות לכל מצב שוק!